Σχετικά με μας

Ο Όμιλος Λογοτεχνίας, Φιλαναγνωσίας & Δημιουργικής Γραφής στην Ευαγγελική Σχολή Σμύρνης                    

«Λογοτεχνία & Δημιουργική Γραφή», ονομάζεται κατά βάση το πείραμα που κάνουμε «δυναμωμένοι με θεωρία και μελέτη» για τρίτη συνεχή χρονιά στην Ευαγγελική Σχολή Σμύρνης, με λογοτεχνικούς διαγωνισμούς, διασχολικές συνδέσεις, νέες τεχνολογίες, συνεργασίες με φορείς της τοπικής κοινωνίας και διακρίσεις.

Ας πάρουμε μια γεύση από το ξεκίνημά μας, με άξονα τη σχέση που αναπτύξαμε με τη λογοτεχνία ως διδακτικό αντικείμενο, για τους μαθητές της Γ Γυμνασίου, αλλά και ως ευρύτερη ατομική-κοινωνική καλλιέργεια και ψυχαγωγία για τους μαθητές του προγράμματος. 

Το ξεκίνημά μας συνέπεσε με το Πρώτο Φεστιβάλ νέων δημιουργών που οργάνωσε το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου στο Ίδρυμα Μιχάλη Κακογιάννη, το επισκεφθήκαμε (10.12.2011) για να μυηθούμε στον ιδιόρρυθμο κόσμο των συγγραφέων και της γραφής.

Ένα μήνα μετά συναντήσαμε (11.1.2012) στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου μας τον μαθηματικό-συγγραφέα Τεύκρο Μιχαηλίδη, και συνομιλήσαμε για το μυθιστόρημά του Τα τέσσερα χρώματα του καλοκαιριού (2011) που διάβασαν στις χριστουγεννιάτικες διακοπές οι μαθητές της Γ Γυμνασίου. Έτσι άρχισε  η συνεργασία μας με τον ενημερωμένο μαθηματικό του σχολείου μας κ. Θανάση Βλάχο αλλά και η δημοσιογραφική μου καριέρα, καθώς τότε πήρα την πρώτη μου συνέντευξη.

Αρχές Μαρτίου συναντήσαμε (12. 3. 2012) στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου μας τη συγγραφέα Ιωάννα Καρυστιάνη, μετά την προβολή της κινηματογραφικής ταινίας «Νύφες» (2004), σε σκηνοθεσία του Παντελή Βούλγαρη και δικό της σενάριο. Οι μαθητές της Γ Γυμνασίου συνομίλησαν μαζί της για παλιά και σύγχρονα κοινωνικά προβλήματα που θίγει η ταινία, για τη συλλογή των διηγημάτων της Καιρός σκεπτικός, αλλά και για τη σχέση λογοτεχνίας και κινηματογράφου. Η Χλόη και η Αγγελική μίλησαν με την Καρυστιάνη σε μια ενδιαφέρουσα συνέντευξη με πλούσιο κοινωνικό προβληματισμό.

Τον ίδιο μήνα συναντήσαμε στη Βιβλιοθήκη μας (27. 3. 2012) τον συγγραφέα Χρήστο Χρυσόπουλο και συζητήσαμε μαζί του για το νέο του βιβλίο Φακός στο στόμα (2012), ένα χρονικό της σύγχρονης χειμαζόμενης Αθήνας.

Μέσα Απριλίου πήραμε το πρώτο δώρο μας: επισκεφτήκαμε την Άλκη Ζέη στο σπίτι της (5. 4. 2012) και συζητήσαμε μαζί της για τη σχολική ζωή, τη φιλία της με τη Ζωρζ Σαρή και το πλούσιο συγγραφικό της έργο.

Στη διάρκεια της χρονιάς παρακολουθήσαμε δύο θεατρικές παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου: τον «Ερωτόκριτο» του Βιτσένζου Κορνάρου (Δεκέμβριος 2011) και  την «Αυλή των θαυμάτων» του Ιάκωβου Καμπανέλλη (Μάρτιος 2012).

Πλούσια ήταν η δράση μας και στον τομέα της Δημιουργικής Γραφής. Συμμετείχαμε  ομαδικά στο διπλό διαγωνισμό ελεύθερου θέματος και δοκιμίου που οργάνωσαν οι εκδόσεις Πατάκη, και βραβευτήκαμε  με ένα βιβλίο για τον καθένα μας και βιβλία, αξίας 540 ευρώ, για τη Σχολική μας Βιβλιοθήκη.

Τη δεύτερη σχολική χρονιά, στα πλαίσια των Ομίλων Αριστείας και Δημιουργικότητας, γίναμε «Όμιλος Λογοτεχνίας & Δημιουργικής Γραφής», με επικέντρωση στο μυθιστόρημα εφηβείας και διαμόρφωσης. Το ευρύτερο κοινό μας ήταν κυρίως οι μαθητές της Β Γυμνασίου, ενώ στο υπάρχον δυναμικό του Ομίλου λίγοι έφυγαν και προστέθηκαν πολλοί. Ανάμεσα στους 25 μαθητές που ζήτησαν να συμμετέχουν στον Όμιλο επιλέχθηκαν οι 15, οργανωθήκαμε στο φιλόξενο χώρο της σχολικής μας βιβλιοθήκης και χαράξαμε σε βάθος χρόνου την πορεία μας, τους βασικούς σταθμούς της οποίας θα σας περιγράψουμε.

Ξεκινώντας από τη διδακτέα ύλη Λογοτεχνίας της Β Γυμνασίου, για το α΄ τρίμηνο «Εικόνες εφήβων», ασχοληθήκαμε αρχικά με τον ιστορικό και κοινωνικό προσδιορισμό των εννοιών «εφηβεία» και «ενηλικίωση», συναρτώντας τα βιώματα των νεαρών λογοτεχνικών ηρώων με τη ζωή και τη δράση του μικρασιατικού ελληνισμού, μέσα από την Αιολική γη του Ηλία Βενέζη και τα Ματωμένα Χώματα της Διδώς Σωτηρίου, συνδέοντας έτσι τη λογοτεχνία με την εκδήλωση μνήμης που οργάνωσε το σχολείο μας για τα 90 χρόνια από τη μικρασιατική καταστροφή. Στη συνέχεια δώσαμε ιδιαίτερη βαρύτητα στη μελέτη του ημερολογιακού είδους μέσα από το Ημερολόγιο της Άννας Φρανκ και το Αφρικάνικο Ημερολόγιο της Σώτης Τριανταφύλλου. Αρκετοί μαθητές διάβασαν επίσης μυθιστορήματα μετάβασης από την παιδική στην εφηβική ηλικία, όπως οΤρελαντώνης της Πηνελόπης Δέλτα, Τα Ψάθινα καπέλα της Μαργαρίτας Λυμπεράκη, Η Κωνσταντίνα και οι αράχνες της της Άλκης Ζέη, χάρη στα ερεθίσματα που τους έδωσαν τα ανθολογημένα σχολικά αποσπάσματα.

Παράλληλα στον Όμιλο η δράση μας προεκτεινόταν με νέες ιδέες γύρω από τη φιλαναγνωσία και τη δημιουργική γραφή. Αναφέρουμε τις σπουδαιότερες:

Διενεργήσαμε Πανελλήνιο («Σμύρνη», 70 συμμετοχές), Τοπικό («Εφηβική ζωή» 35 συμμετοχές) και ενδοσχολικό («Εθελοντισμός» 17 συμμετοχές) λογοτεχνικό διαγωνισμό με αξιόλογη ανταπόκριση και υψηλούς ποιοτικούς δείκτες.  Στις δράσεις αυτές συμμετείχαν ως Πρόεδροι των Κριτικών Επιτροπών ο καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας Ευριπίδης Γαραντούδης (Σμύρνη), ο οποίος και προέβαλε τη σύνδεση του σχολείου μας με το Τμήμα Φιλολογίας, και η αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Τμήμα Μ.Μ.Ε. και Επικοινωνίας κ. Έλλη Φιλοκύπρου (Εφηβεία).

Γνωρίσαμε (20.12. 2012) στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου μας τη συγγραφέα Σώτη Τριανταφύλλου. Στη συζήτηση συμμετείχαν όλοι οι μαθητές της Β Γυμνασίου με αντικείμενο το ημερολογιακό είδος, το βιβλίο Αφρικάνικο Ημερολόγιο και τη συνολική λογοτεχνική της δραστηριότητα. Η συγγραφέας παραχώρησε δεκασέλιδη συνέντευξη στη Χλόη.

Συναντήσαμε κι εμείς τον παλιό φίλο του σχολείου μας ποιητή Κυριάκο Χαραλαμπίδη (1.3. 2013), ο οποίος  συνομίλησε μαζί μας και με  μαθητές της Β Γυμνασίου για το ανθολογημένο ποίημά του «Γλυκό του κουταλιού». Στη συνέχεια ανέπτυξε σε ευρύτερο κοινό την ομιλία «Μην το ξεχνάς πως Έλληνες είναι αυτοί». Χαιρόμαστε πολύ που σήμερα τον ξαναβλέπουμε.

Διαβάσαμε ποιήματα στην πολιτιστική εκδήλωση «Έλα με το ποίημά σου» που οργάνωσε η υπεύθυνη πολιτιστικών θεμάτων Δ Αθήνας κ. Τερέζα Γιακουμάτου (25 Ιανουαρίου 2013).

Συνδεθήκαμε εξ αποστάσεως με τον αντίστοιχο Λογοτεχνικό Όμιλο του Πρότυπου-Πειραματικού Λυκείου Ηρακλείου Κρήτης (υπεύθυνη κ. Βαρβάρα Ρούσσου). Δημιουργήσαμε κοινό wiki με αναρτήσεις των μαθητών μας, το οποίο και παρουσιάσαμε στο 3ο συνέδριο για την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση (Πανεπιστήμιο Πειραιώς, 11 Μαϊου 2013), με την ανακοίνωση «Η χρήση των ΤΠΕ στο πλαίσιο των Ομίλων ενδιαφέροντος: το παράδειγμα των Ομίλων Λογοτεχνίας».

Και πάλι παρακολουθήσαμε τρεις σημαντικές θεατρικές παραστάσεις: «Η αυλή των θαυμάτων» (Ακροπόλ) του Ιάκωβου Καμπανέλη (24 Νοεμβρίου 2012), «Η αγία Ιωάννα των σφαγείων» (Ακροπόλ) του Μπέρτολντ Μπρέχτ (3 Φεβρουαρίου), «Φόνισσα» (Θέατρο οδού Κεφαλληνίας) του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη (3 Μαρτίου).

Στα πλαίσια του μαθήματος της Πληροφορικής, σε συνεργασία με την καθηγήτρια κ. Γεωργαντάκη, η Αγγελική και η Χλόη πραγματοποίησαν ενδοσχολική έρευνα για τη σχέση των σημερινών εφήβων με τη λογοτεχνία, η οποία ανέδειξε μια συμπαθητική σχέση των νέων με την πεζογραφία, εστιασμένη, όπως αναμενόταν, στα ευπώλητα και μια σχεδόν ανύπαρκτη επαφή με την ποίηση. Η δυσάρεστη αυτή διαπίστωση ερέθισε την προσοχή του Ομίλου μας και επηρέασε σημαντικά τη μελλοντική μας δράση.

Μερικοί από μας περιηγηθήκαμε τα κυριακάτικα πρωινά στα ιστορικά μνημεία της Αθήνας, συντροφιά με τον Όμιλο «Ιστορίας και Λογοτεχνίας» της  αθηναιογράφου καθηγήτριας μας κ. Τόνιας Καφετζάκη. Μια Κυριακή στο τραμ συναντήσαμε και φωτογραφίσαμε κρυφά από το κινητό, ….τον Καβάφη.

[Και βέβαια διακριθήκαμε:

1. Χλόη Τηλιακού (Γ3): «Στις «θύμησες» τα μονοπάτια», Πρώτο Βραβείο Ποίησης (Γυμνάσιο) στον Λογοτεχνικό Διαγωνισμό «Σμύρνη» (Ευαγγελική Σχολή, 8.12.2012)

2. Αγγελική Σταυρακοπούλου (Γ3), «Συνεχίζοντας ένα βιβλίο της Ζωρζ Σαρή», Δεύτερο βραβείο στον 5ο  λογοτεχνικό διαγωνισμό που προκήρυξαν οι εκδόσεις Πατάκη για να τιμήσουν τη συγγραφέα Ζωρζ Σαρή (6.5.2013)].

 

      Φέτος, την τρίτη μας χρονιά, τα μέλη μας φοιτούν πια στην Α Λυκείου. Τόσο εμείς όσο και αυτοί δεν φεύγουν από κοντά μας  και ξαναήρθαν τριπλασιασμένοι! Στο δυναμικό του Ομίλου μας προστέθηκε ο φιλόλογος του Λυκείου κ. Γιώργος Θώδης, και όλοι μαζί ξεκινάμε με κέφι, ανανεωτική διάθεση και συγγραφικά συναπαντήματα την κοινή πορεία μας, εξερευνώντας κι άλλα μονοπάτια, με σκοπό να διευρύνουμε την αναγνωστική μας κοινότητα με νέα γνωστικά πεδία και να γνωριστούμε καλύτερα μέσα από την αγάπη της λογοτεχνίας. Ο Όμιλός μας τώρα ονομάζεται «Φιλαναγνωσία & Σχολική Βιβλιοθήκη», και απευθύνεται, τηρουμένων των αναλογιών, σε  όλες τις τάξεις του Γυμνασίου και του Λυκείου της Ευαγγελικής Σχολής, εξακτινώνοντας το ενδιαφέρον μας σε 4 θεματικούς άξονες βιβλιοφιλίας και 2 κοινές κατευθύνσεις γύρω από την ιστορία των βιβλίων και των βιβλιοθηκών και τη δημιουργική γραφή. Ειδικότερα οι 30 μαθητές που επέλεξαν τον Όμιλό μας, 20 από το Γυμνάσιο και 10 από την Α Λυκείου, συμμετέχει ο καθένας σε δύο θεματικούς κύκλους οι οποίοι, με βάση τα ενδιαφέροντά τους, ιεραρχούνται ως εξής: Μυθιστόρημα, Ποίηση, Μαθηματική Λογοτεχνία, Αστροφυσική. Ταυτόχρονα οργανωνόμαστε πολύ δυναμικά σε κατευθύνσεις «Μυστικής Παπαρούνας» και «Τρελής Ροδιάς», μερικές από τις οποίες επιγραμματικά θα σας αποκαλύψουμε, αφού μας ενδιαφέρει πια η μαχητική πορεία και η δημόσια προβολή του μαθητικού, του φιλολογικού και του αναγνωστικού ενδιαφέροντος γύρω από το «τερπνόν και το ωφέλιμον» της λογοτεχνίας

Τι είναι η «Μυστική Παπαρούνα»: Ο Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός Φιλαναγνωσίας  που αρχίζει αύριο (29 Νοεμβρίου 2013-28 Μαρτίου 2014), με την παρουσία του γνωστού σε όλους μας για τα λογοτεχνικά βραβεία των περιοδικών Διαβάζω και Αναγνώστης κ. Γιάννη Μπασκόζου. Οι εργασίες μας θα κορυφωθούν στα μέσα Απριλίου με τη διοργάνωση Ημερίδας Σχολικής Φιλαναγνωσίας και θα ολοκληρωθούν με τις βραβεύσεις.

Τι είναι η «Τρελή Ροδιά»: Η ποίηση στη ζωή μας. Εμπνευσμένοι από το ποίημα του Ελύτη και ειδικότερα από τον ερωτηματικό τόνο «Είναι η τρελή ροδιά που μάχεται τη συννεφιά του κόσμου;» δημιουργούμε και σκορπίζουμε τα «ρόδια» μας.

Πάρτε μια γεύση από τη φετινή δίμηνή μας δράση που ξεκινά από τον Όμιλο και απευθύνεται ειδικότερα στους μαθητές της Γ Γυμνασίου και της Α Λυκείου: ψηφιακή έκδοση του βιβλιοφιλικού περιοδικού της σχολικής μας βιβλιοθήκης με τον τίτλο «Ευ-Ανα-Γνώσεις». «Αντιφασιστική εβδομάδα» (16-22 Οκτωβρίου 2013), με προσκεκλημένο τον κ. Αργύρη Σφουντούρη [όπου με επίκεντρο το ντοκιμαντέρ του ελβετού σκηνοθέτη St. Haupt «Ένα τραγούδι για τον Αργύρη» οι μαθητές συνομίλησαν με τον 73 σήμερα Αργύρη Σφουντούρη, μαθαίνοντας όχι μόνο για τη σφαγή του Διστόμου, τη φρίκη του ναζισμού, το δράμα του επιζώντα  αλλά και για  την ομορφιά της κοινωνικής προσφοράς]. Διασχολική συνεργασία  «Οδυσσέας Ελύτης: τόποι και τοπία της ποίησής του», μια πρωτοβουλία που ξεκίνησε από τον Όμιλό μας, συνδέει το σχολείο μας με τα Π.Π. Λύκεια Λέσβου (κ. Μ. Ζερβού) και Ηρακλείου (κ. Β. Ρούσσου), η συγκομιδή της οποίας για τη βιωματική και ποιητική σχέση του Ελύτη με τους τόπους (Λέσβος, Ηράκλειο, Αθήνα) θα παρουσιαστεί σε ειδική ημερίδα τον Μάρτιο στη Μυτιλήνη. Με τα πανιά της ποίησης και ταξιδιωτικός, φέτος, ο Όμιλος! Προχθές γυρίσαμε από τη Χαλκίδα όπου οι μαθητές του Λυκείου επισκεφθήκαμε τη Δημοτική Βιβλιοθήκη, είδαμε ένα μέρος από το Αρχείο Γιάννη Σκαρίμπα και ξεναγηθήκαμε από τους φίλους του στα αγαπημένα στέκια του. Οι μαθητές του Γυμνασίου δεν ήρθαν στην Χαλκίδα, έγραψαν όμως αρκετά ευφάνταστα ποιήματα από το «Ουλαλούμ» ορμώμενοι.

           Με αυτό το δυναμικό, τους ανοιχτούς ορίζοντες και το έργο in progress το σχολείο μας χαιρετίζει φιλαναγνωστικά το Συνέδριο «Κοινωνία και Εκπαίδευση» του Τμήματος Φιλολογίας. Ελπίζοντας ότι σας μεταδώσαμε το κέφι μας, ευχαριστούμε για τη φιλοξενία και εγκαταλείπουμε το βήμα «παίζοντες άμα και σπουδάζοντες» με επίκαιρη παλαιά ποιητική μίξη Κ.Π. Καβάφη, και Διονυσίου Σολωμού:

 

Μέσα σε κρίση, για φαντάσου, ελληνικά ποιήματα

Με λογισμό και μ’ όνειρο

 

Ιστορικό του project